
The April 11 coup was both an object lesson in the
power of the corporate media in the modern world and,
ultimately, the limitations of that power in the face of
popular protest.

Having supported, encouraged, legitimised and even
participated in the coup, Venezuela's private media
then found themselves utterly redundant as the
Venezuelan public - aware they were being fed a diet
of lies and distortion - turned to foreign and non-cor-
porate sources of information in order to discover the
truth about the coup.

Bereft of any pretence of impartiality, objectivity or even
a willingness to report the news, the Venezuelan media
single-handedly laid bare many of the comfortable
assumptions upon which the media as a whole
depends for its very existence: holding the powerful to
account, a fearless adherence to the truth, independ-
ence from vested interests.

Much 'western' reporting of the coup simply recycled
many of the false and baseless allegations leveled at
Chavez by Venezuelan press and TV.

Venezuela's five largest television channels -
Ve n e v i s i ó n, Radio Caracas Televisión (RCTV),
Globovisión and CMT - are privately owned and uni-
versally hostile to the Chavez government. Aligned with
them, are nine of the ten major national newspapers.

The most important and widely-watched television net-
work - Venevision - is part of a media empire owned by
multimillionaire Gustavo Cisneros. The Organizacion
Diego Cisneros has over 70 outlets in 39 countries.
These include: Univision, which accounts for 80 per-
cent of Spanish language broadcasts in the US; Canal
13, Chilevision, DirectTV Latin America, Galavision,

Playboy TV Latin America, Playboy TV International,
Uniseries, Vale TV, Via Digital, AOL Latin America 
(see Maurice Lemoine, Le Monde Diplomatique, Sept
2002).

In addition to its joint ventures with Playboy and US
media giant AOL, the Cisneros group also enjoy prof-
itable partnerships with Coca Cola and Pizza Hut. Not
s u r p r i s i n g l y, Cisneros is a strong advocate of the neolib-
eral economic model tirelessly promoted by bodies such
as the International Monetary Fund (IMF) and the Wo r l d
B a n k .

Cisneros is also a friend of former US president - and
father of the current incumbent - George Bush snr.
They have reportedly enjoyed fishing and golfing trips
together and Bush snr has spent holidays on Cisnero's
property in Venezuela. Cisneros was a keen supporter
of the privatisation of the state oil company, PDVSA.

Against this formidable media muscle, the government
could muster just one television channel - the state-
owned Channel 8 - and a small section of the print
media.

In order to combat this, and get his message across,
President Chavez took to the airwaves for a weekly
show - Alo Presidente - in which people were encour-
aged to phone in and talk to him. 

The private media's hostility towards the government
was manifest in a daily barrage of anti-government sto-
ries and positive coverage of opposition figures. In
December 2001, the Venezuelan Press Bloc - an asso-
ciation of key media owners - joined the first 'strike'
against the government.

Insults, outrageous allegations and outright calls for the

This is Not The Nine O’Clock News

"We (the coup organisers)  had a deadly weapon: the media."
Vice-Admiral Victor Ramírez Pérez, speaking on Venevision, a private  channel, April 11, 2002

From the official site of the documentary
www.chavezthefilm.com

The Media

w w w. c h a v e z t h e f i l m . c o m   1



overthrow of Chavez were common in print and on tel-
evision.

For example, a month prior to the coup, the El Nacional
newspaper alleged that the Chavez government had
entered into a secret deal with Hizbollah and the
Iranian government, which would see Iran establish an
"operational base" in Venezuela and unidentified
Venezuelans trained to aid Iran in "defence of the
Islamic Revolution."

The report concluded ominously: "Terrorism is in our
midst." The ludicrous allegation had an obvious intent
- to link the Chavez government with President Bush's
"axis of evil."

Pursuing the same theme, Chavez supporters were
routinely referred to, across the media, as 'Taliban'. The
same paper later claimed Chavez had admitted to
being the head of "a criminal network." Both television
and print media routinely compared him to Idi Amin,
Mussolini and Hitler.

While the media campaign helped the opposition bring
hundreds of thousands out on to the streets, what was
remarkable was the fact that so many ignored what
they were hearing and reading on a daily basis and
chose instead to stay loyal to the Chavez government.
The power of the media is not absolute.

Four days prior to the coup, the editor of El Nacional,
Miguel Enrique Otero, attended a press conference with
leading opposition figures Carlos Ortega (head of union
federation, CTV) and Pedro Carmona (head of the
Chamber of Commerce, Fedecamaras and soon to be
installed as the 'coup president').

The newspaper editor made common cause with
O rtega and Carmona, claiming that: "We are all
involved in this struggle in defence of the right to infor-
mation." This process reached its denouement on April
12, when coup plotters and journalists openly congrat-
ulated each other on their apparent success, live on
Ve n e v i s i o n. Indeed, according to Le Monde
Dioplomatique, key conspirators -including Gustavo

Cisneros – had met the previos day, April 11, at the
offices of Venevision.

When the government attempted to block the signals of
the main offenders on the day of the coup, media own-
ers simply rerouted their broadcasts through cable and
satellite. On screen, they repeatedly broadcast selec-
tively edited TV footage that appeared to show
'Chavistas' shooting into a crowd of unarmed opposi-
tion marchers.

And when Chavez was restored to power on April 13,
the private media continued with their diet of fiction.
Rather than broadcast the unpalatable truth, many
instead showed cartoons, cookery programmes and
action films.
Outraged by the media's behaviour, Chavez supporters
demonstrated outside RCTV, Venevisión, Globovisión,
Televen and CMT, and the offices of El Universal and El
Nacional, on April 13. Some threw stones and
demanded the media broadcast a call for the restora-
tion of "their" president. Some brave journalists,
appalled by the behaviour of network bosses and own-
ers, resigned rather than participate in the campaign of
disinformation. One journalist was also killed during
protests surrounding the coup. 

Remarkably, since Chavez came to power in 1998, not
one journalist has been jailed and the media continued
to broadcast what was often seditious material. Few
democratic governments would have tolerated such
behaviour.
Nonetheless, many of the media magnates persist in
behaving as if they are Venezuela's true rulers.

During the most recent, failed 'general strike', television
stations 
broadcast an average of 700 pro-strike adverts every
day (see Naoimi Klein - 'Venezuela's Media Coup', The
Nation). During the same strike, there were also reports
of increased attacks on individual journalists. 

In February, Chavez announced plans to investigate the
media's violations of broadcasting standards and draw
up new regulations.■

w w w. c h a v e z t h e f i l m . c o m   2

This is Not The Nine O’Clock News


